A kalocsai minta végülis egyszer már bejött. 2011-ben a
Forma-1 két pilótája, Lewis Hamilton és Jenson Button is azt viselte overállján,
több futamon is. Aztán készült még kalocsai mintás kapuskesztyű Iker Casillas
számára, vagyis a színes virágos magyar motívum egyre ismertebbé vált
világszerte. Ezért fordulhatott a kalocsai minták felé a tervezők figyelme,
amikor a magyar borok egységes arculatához kerestek marketingelemeket. És ha
valami már (részben) ismert, akkor arra könnyebb építeni, mint a teljesen
ismeretlenre.
Először persze
gondolkozzunk el azon, vajon szükség van-e egyáltalán arra, hogy a magyar
borra, illetve a magyar boron át Magyarországra kiemelt figyelem irányuljon?
Hozzájárulhat-e a magyar bor ahhoz, hogy javuljon az országimázs? Hát, erre nem
lehet nemmel (vagy ninccsel) válaszolni, vagyis igen, jó lenne, ha a magyar bor
is segítené, hogy minél jobb kép alakuljon ki rólunk a világban. És ezt meg is
teheti, mert a magyar bor jó.
Ha mi tudjuk is,
hogy melyik bor a mienk, a külföldi számára segíthet, ha színes, jellegzetes
motívum hirdeti: ez a bor magyar. (Mert ugyan rajta van az minden palacokon,
hogy "Made in Hungary" - legalábbis külföldön - de ahhoz, hogy ezt
észrevegyék, kézbe kell venni az üveget, olvasgatni kell a címkét. S ha valaki nem
ismeri a magyar bort - és a külföldi átlagember talán, ha a tokajiról hallott -
akkor miért tanulmányozna egy ismeretlen palackot? Vagyis az exportra kerülő
magyar borokon feltétlenül hasznos a jelzés, hogy igen, én magyar vagyok.)
Ugyanakkor a
belföldi forgalomban egyelőre nem látom a hasznát az egységes marketingnek. Ha
a borok között válogat valaki, tudja, hogy egy magyar nyelvű címke magyar bort
takar, és ezen mit sem változtat, ha szép színesen rá is van rajzolva. Magyarul.
Más lenne, ha az
egyes borrégiók alakítanának ki egységes megjelenést a maguk számára. Nem
uniformizált címkékre gondolok, de jó lenne, ha a Balaton környékén látnám egy palackról,
hogy az "Balatoni Bor", függetlenül attól, hogy azt Feind Lajos
csinálta Főkajáron, Szeremley Badacsonyban, vagy Konyári Lellén. Csak Bordeaux
példáját mondom: mindegyik ottani boron rajta van, hogy "Grand vin du Bordeaux",
bármelyik kisebb tájegység szülötte, jobb part vagy bal part, Médoc, Pomerol,
Graves, Saint Emilion, vagy Margaux, hogy csak néhányat említsek.
![]() |
Kalocsai minta a paláston... |
Külföldre tehát
jó lenne, ha kialakulna az egységes marketing, mielőbb.
Kérdéseket persze
biztosan föltesznek majd a borászok is. Hogy mi van akkor, ha a kalocsai minta
stílusban nem kifejezetten illeszkedik a meglévő designhoz? Mert vannak
kifejezetten jó ízléssel megtervezett palackok, amelyek megjelenésével nem
harmonizál az egységes design. Erre az esetre lehet jó kompromisszum, ha nem
minden marketingelem átvétele kötelező egyszerre. Ha elég csak a paláston (az
üveg nyakának felső részét borító, a dugót takaró fólián) vagy a kapszulán (az üveg száját borító
dombornyomásos fólián) alkalmazni a jelzést,
ami egyértelműen jelzi a bor származását.
De kérdés az is,
hogy vajon ki fizeti majd a számlát? Pályázni lehet majd a többletköltségekre? Mi van akkor, ha egy
borászat előre kinyomatta a szükséges címkéket?
Vagy mi lesz a
korábban palackozott borokkal? Az igazi minőséget ugyanis a régebbi, akár 5-10
éves borok mutathatják meg a világnak. Miért nincs a tervben olyan nyakcímke,
amit csak rá lehet akasztani a borra, utólag is?
![]() |
Csak a palackra kell akasztani |
Van olyan
aggályom is, hogy a magyar bor nagy offenzívájához nem csupán a marketing
hiányzott eddig. Hanem a bor. No, nem a jó bor, mert az lenne. De van-e elég?
És van-e szándék a borászok részéről, hogy megmutassuk a világnak: mit is
tudunk?
Beszélgettem egyszer pár szót Kaló Imrével, a "szomolyai
remeteként" emlegetett borásszal, aki egyszer rácáfolt erre a névre, és
kimozdult Eger mellől Brüsszelbe, egy kárpát-medencei magyar borbemutatóra.
Valóban rendkívüli borokat hozott, és mikor kérdeztem, miért nem szállít belőle
a világon mindenhová, azt mondta: "Mert nem adják meg érte, amennyit ér!"
És ezzel nem ő az egyetlen. Több magyar borásztól is hallottam azóta
(szerencsére?), hogy nincsenek értékesítési gondjaik, a hazai piac felveszi
termésük legnagyobb részét, ezért nem feltétlenül törekednek a külföld felé.
Márpedig nagy
marketingkapmányt - gondolom - úgy lehet csinálni, hogy van elegendő bor is hozzá.
Hogy a kalocsai címkét rá is lehessen ragasztani valamire. Vagyis a gomb már
megvan, csak jó sok kabát kellene hozzá. Ha meglesz, akár a kedvünk is virágos
lehet, nem csak a logó. Még anélkül is, hogy meginnánk a palack tartalmát...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése