Hirdetés

2013. április 30., kedd

Erdélytől Elzászig


Szinte kiböki az ember szemét az elnevezés, mégis a meglepetés erejével hatott, amikor olvastam, hogy a zöldszilváni Erdélyből származó szőlőfajta. Hát persze, Transsylvania és sylvaner! (Ennél kisebb etimológiai hasonlóságért is kiáltottak már ki évezredes rokonságot távoli népek között...)

De ez esetben valóban nyomon követhető a sylvaner (a németeknél silvaner) útja: a harmincéves háború utánról (1659-ből) megvannak a feljegyzések arról, hogy Ausztriából telepítették a fajtát Frankhonba (ők nem a franciák, hanem a frankok, Németország középső és nyugati részén). A németek meg is ünnepelték a szilváni 350 éves "születésnapját" 2009-ben. A korabeli történetírókat persze megróhatjuk azért, amiért nem tudták, hogy Erdélyország csak közvetve, vagy még úgy sem tartozott az osztrák császári korona alá, ők nagyvonalúan átsiklottak ezen.

Az egykor népszerű hazai fehér fröccs "alapanyag"
 A sylvaner, vagyis zöldszilváni, ősi fajta, és csak a legmodernebb DNS-vizsgálatok mutatták ki azt, hogy eredete szerint keresztezéssel alakult ki, a traminiból és az österreichisch-weissből (osztrák fehér, ausztriai fehér a magyar megnevezése). A traminit ismerjük, a másik szülő talán már ki is halt, de érdemes megjegyezni, hogy a Bécs melletti Grinzing borainak valaha ez alapozta meg a hírnevét.

A zöldszilváni idővel a legnagyobb területen művelt szőlőfajta lett Németországban, ami nem kis szó, hiszen a rajnai rizlingen is túltett - egészen a hetvenes évekig. De akkor sem a rizling vette vissza a vezető szerepet, hanem az időközben elsöprő népszerűséget szerző Müller-Thurgau. A rejtélyes név valójában a rizlingszilváni, de a németek ezen a néven ismerik. Hermann Müller a svájci Thurgau kantonban 1882-ben keresztezte a rizlinget és a zöldszilvánit, ebből lett a rizlingszilváni, a németeknél Müller-Thurgau vagy máshol rivaner (a ri-zling+sil-vaner mozaikszó segítségével).

Apró tévedés, hogy Hermann Müller silvanerjéről utóbb, DNS-vizsgálatok segítségével kiderült, hogy nem is szilváni volt, hanem egy "madelaine royal" nevű szőlőfajta. Korábban gondolták saszlának (chasselas) is, de az elemzések egyértelművé tették a származását.

Most pedig fejtsük meg, miért is lett annyira népszerű ez a két fajta Németországban. Miért lett a legelterjedtebb szőlő előbb a zöldszilváni, majd a rizlingszilváni? Egyrészt, mert könnyen művelhető, a klímához, talajviszonyokhoz jól alkalmazkodó, bő hozamú fajta, másrészt a rivaner korán érik, és alacsony savtartalma miatt kifejezetten alkalmas volt a németek körében igen divatos, gyümölcsös, édeskés fehérborok készítésére. Arról nem is beszélve, hogy gazdák előtt jobbára két lehetőség állt: cukorrépát termesztenek, vagy szőlőt. Márpedig a szőlőnek jóval nagyobb volt a jövedelmezősége, ezért terjedt rohamosan a népszerű fehér szőlők termőterülete.

Egy díjazott elzászi sylvaner
Aztán jött az 1979-es kemény tél, amikor a fagynak kevésbé ellenálló keresztezett fajta megszenvedte a tartós hideget - a régi rizlingültetvények viszont nem. Az volt a fordulópont, attól kezdve mind a sylvaner, mind a Müller-Thurgau népszerűsége visszaesett. A rizlingszilváni ma már csak a harmadik a rizling és a pinot noir után, a silvaner pedig még hátrább van a sorban.

A határ túloldalán, Elzászban (franciásan: Alsace), ahol ugyancsak nagy becsben vannak a  fehérborok (vörösből csupán a pinot noir engedélyezett), szintén megtalálható a zöldszilváni, a sylvaner. Igaz, a borrégióban nagy bort (grand cru-t) csak egyetlenegy térségben készíthetnek belőle, ott is csak 2006 óta, ami azért jelez valamit.

A négy hagyományos fajta: a gewürtztraminer (fűszeres tramini), rizling, muskotály és a szürkebarát (pinot gris) bárhol Elzászban, bármilyen kombinációban, arányban, házasításban, szolgálhat nagy borok alapjául, a zöldszilváni viszont csak egyedül Zotzenberg vidékén, ahol viszont a muskotályt kiveszik ebből a sorból.  Szilvániból egyedül is készülhet "Sylvaner Grand Cru", de ezt a márkajelzést nem szabad ráírni a címkére, csak annyit, hogy "Zotzenberg Sylvaner". A borvidéknek kijár ennyi, hogy megnevezhesse magát, a nagy borok marketingelőnyét viszont már nem kapja meg. De ha tudjuk, hogy mit is takar a címke, elégedettebben élvezhetjük egy könnyed, friss, gyümölcsös szilváni ízét.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése