Ha a magyar
szólást vesszük alapul, akkor jobb, ha semmi.
Ha a béka egy
békácska (Le Froglet), ami a címkén látható, akkor - bor.
Na, milyen is
lehet az a bor, ami a béka feneke alatt van! - derülök csöndesen a magam poénján. Különösképp azért, mert a csomagolás, a
tejfölöspohár lezárásához hasonló alufólia alatti műanyag talpas pohár -
egészen illúzióromboló. (Még akkor is, ha angolul tudók számára a
"froglet-goblet" szójáték még humorosnak is tűnhet.)
Amikor Londonban
egy kis szupermarketben megláttam a rozét, shirazt, cabernet sauvignont és
chardonnayt tartalmazó pohárkákat, arra gondoltam, mire nem képesek egyes
borászatok, hogy a "maradékot" a borivókra sózzák. (Amire persze nem
ez a legjobb példa, hanem a sípályákon telente forralt borba csomagolt
agyoncukrozott, szekfűszegezett lőre - az valóban legtöbbször a maradék, amit
még a palackozni is kár.)
Aztán kiderült,
hogy a Le Froglet rozé a Daily Mail által a borok Oscar-díjának nevezett International Wine Challenge versenyen a Great Value Champion címet nyerte el.
("Nagy értékbajnok": valószínűleg az árához - és a várakozásokhoz -
képest mutathatott fel mégis egész jó minőséget.)
Ehhez persze az
kellett, hogy meg is kóstoják - én nem vetemedtem erre. Valahogy úgy éreztem,
hogy egy ilyen hordozható műanyagkehely megbontása már az alkoholizmus jelének
lenne tekinthető... Előítélet? Talán. Volt bennem ilyesmi kezdetben a dobozos
borokkal szemben is, de miután nagyobb vendégségekben kipróbáltam dobozból
olyan bort, amit előtte palacból is töltöttem már, rájöttem, nem a csomagolás
számít. Vagyis nem kizárt, hogy idővel a
"béka-kehely" láttán is megenyhülök majd.
Mentségemre
szolgáljon, hogy nem én vagyok az egyetlen, aki idegenkedik (vagy idegenkedett)
ettől az italozási formától. A találmány
(mármint a légmentesen lezárt műanyag talpas pohárba előre csomagolt bor) ugyanis
nem keltette fel azoknak a milliomosoknak az érdeklődését sem, akiknek ezt az
ötletet befektetésre ajánlották.
Van ugyanis a brit közszolgálati BBC-ben egy olyan műsor, amelyben öt multimilliomos
(fontban) ül a zsűriben, és felsorakoznak előttük a találmányaikat bemutató
vállalkozók. Ha az ötlet megtetszik a milliomosoknak, a saját pénzükkel
beszállhatnak az üzletbe. Nos, 2009-ben az öt közül egy sem akadt, aki ezt
megtette volna, amikor az ötletgazda, James Nash, egyébként csomagolástechnikai
szakértő, felajánlotta nekik a lehetőséget. 250 ezer fontért 25 százalékot
adott volna a cégéből. Nem kellett.
![]() |
A bőség zavara: sok-sok kitöltött pohár lefóliázva a polcokon |
Illetve mégis. Másnak.
Az egyik brit (nem is csak) szupermarketlánc látott benne fantáziát, és lássunk
csodát, azóta több, mint negyedmilliót eladtak a boroskelyhekből. 2,5 font majd
két deci (187 ml) borért - literenként 13 font fölött van: csaknem 5000
forintot kiárulnak egy liter borból - nem is olyan rossz. (Ennyiért újvilági,
chilei vagy ausztrál borból két üveggel is hozzájutni, és azok talán még jobbak
is.) A bor egyébként francia tájbor, a
Pays D'Oc térség terméke. A vidék ígéretes, klímája meleg és egyenletes, több
nagy borászat is keresi az ottani szőlőtelepítési és fejlesztési lehetőségeket.
Ennek ellenére a "békaborról" - díj ide vagy oda - jó bírálatot nem
nagyon találni.
S hogy mégis kiknek
a körében népszerű a poharas (madjnem azt írtam rosszmájúan: bögrés) bor?
Utazók és szabadtéri rendezvények, koncertek, utcabálok résztvevői, valamint a
kirándulók, piknikezők között. Ők tették üzleti sikerré a "feltéphető
fedelű" műanyag borospoharat. Üzleti sikerré, ami a Dragons Den című gazdasági
showműsor csúcsmenedzserei számára egyértelmű kudarc. Mert ők nem látták meg az
üzletet abban, amiből mégis az lett. A béka feneke alól is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése