La Chine remporte le championnat du monde de... par larevueduvindefrance
Mint a vak tyúk. Vagy mégsem? A győztes kínai csapat egyik tagja azt mondja, rendszeresen “edzettek”, alaposan felkészültek a versenyre, és ennek lett az eredménye, hogy a “vakkóstoló világbajnokságon”, idén október közepén ők lettek az elsők. Pedig szinte lehetetlen vállalkozás, még akkor is, ha borszakértőkről van szó.
A feladat: 12 borról: 6 fehérről és
6 vörösről meg kell mondani, milyen szőlőfajtából készül
(melyik benne a domináns fajta), melyik országban, melyik
borvidéken, melyik évben, és ki a termelő. Eltérő nehézségű
tulajdonságok, mert a szőlőfajtát még az egyszerű borkedvelők
is jó eséllyel találgathatják, és talán nem ördöngösség az
ország megnevezése sem, de az évjárat, a borvidék és főleg a
termelő kitalálása már keményebb dió. (Pár éve az egyik korábbi
versenyen egy horvát furmint is bekerült a fehér feladatok közé
– a többség nem is vette sikerrel azt az akadályt.)
Fotó: dreamstime.com |
Az országért és a borvidékért 5-5
pontot kaphatnak a csapatok, a borászat megnevezéséért 3 pontot.
Az évjárat pedig 1 vagy 3 pontot érhet: hármat, ha az országot
is eltalálták, és egyet, ha nem. Összesítve minden borral 20
pontot gyűjthet egy csapat, vagyis az elérhető maximum 240 pont. A
verseny szabályait évekkel ezelőtt a La Revue de Vin de France magazin dolgozta ki, és a vakkóstoló világbajnokságokat minden
évben ők szervezik, mindig máshol Franciaországban. Most
októberben Provenceban, a Chateau de Galoupet volt a házigazda. A
győztes kínai csapat eredménye – 108 pont – azt jelzi, hogy
még a világbajnok teljesítménye is jóval 50 százalék alatt
marad.
Noha a győztesek maguk is azt mondták,
hogy a verseny jellegéből fakadóan az eredmény felét adja a
tudás, a másik felét a szerencse, a végeredménynek óriási
visszhangja volt. A fiatal kínai csapat ugyanis “hazai pályán”
győzte le a franciákat és a hagyományos, nagy borásznemzeteket.
(Bár a tavalyi győztes belgákat aligha lehet ide sorolni, annak
ellenére, hogy számos belga chateau-tulajdonos van
Franciaországban. Idén, igaz, már csak negyedikek lettek.)
Összeomlottak viszont a spanyolok, akik az elmúlt évek jobb
eredményei után már csak a tizedik helyen zártak. - “Még két
év, és az utolsók leszünk” - kesergett az egyikük a versenyről
készült videoban. (A felvételeken 1:35-nél feltűnik a magyar
versenycsapat is, akik a 14. helyen végeztek a svédekkel
holtversenyben, 53 ponttal, a 21 csapat közül.)
A vakkóstolás – azon túl, hogy jó
játék (is) – sok kérdést felvet. Érdekes módon azok a
borászok idegenkednek főleg a vakkóstolástól, akiknek nagy
presztízsveszteség lenne, ha címkéjüket nem látva hátrább
sorolnák őket, mint nyílt kóstolás esetén. Emlékezetes példa
rá az 1976-os “párizsi vakteszt”, ami a nagy francia borok első
“trónfosztása” volt.
Fotó: dreamstime.com |
A borversenyeken is rendszerint vakon kóstol a zsűri, bár egy-egy körben hasonló borokat vetnek össze a szakértők: azonos térség hasonló borait mérik egymáshoz. A legnagyobb kérdés az, hogy másképp értékelünk-e egy bort, ha tudjuk, milyen borról van szó, mint akkor, ha csupán csak az érzékszerveinkre hagyatkozunk. Sok-sok ilyen vizsgálat készült már, tudományos elemzések is, kellő számú résztvevővel ahhoz, hogy le lehessen vonni a megfelelő tanulságokat.
Borászattal foglalkozó amerikai
közgazdászok 6000 vakteszt során mérték fel, hogy vajon a
drágább bor vagy az olcsóbb ízlett jobban a kóstolások
résztvevőinek. Azt lehetett megállapítani, hogy amikor nem
ismerték az árat, a drágább borok nem ízlettek jobban a
résztvevőknek. Pedig jelentős különbségek voltak: 1,60 és 150
dollár között volt a palackok ára.
Hogy mennyire bizonytalanok az
érzékszervek, arra íme egy érdekes kísérlet: két különböző
palack tartalmát két-két kancsóba öntötték. Ezután a négy
kancsó közül hármat odaadtak kóstolásra, és megkérték a
résztvevőket, válasszák ki azt a kancsót, amelyiknek a tartalma
különbözik a másik kettőtől. A jó válasz esélye 1:3 –
ehhez képest a teszt eredménye (alapos megfontolás után) 41
százalékos volt, alig magasabb, mintha kóstolás nélkül kellett
volna rámutatni az egyik borra.
© Adeliepenguin | Dreamstime.com - Temecula Wine Country Vineyards, California
Az egyik amerikai borblogger, Katie Kelly Bell, a Forbes magazinban ír le egy másik kísérletet. Borászati szakújságírók, tehát nem átlagos borfogyasztók jártak egy kaliforniai kóstoláson, ahol a házigazda két pohár fehér borral várta őket, és kérte, mondják el, melyikről mit gondolnak. Záporoztak is a szakszerű elemzések, mire kiderült, hogy mindkét pohárban ugyanaz volt, csak az egyikben kicsit hidegebb volt a bor. (Ami – tegyük hozzá – alaposan meg tudja változtatni az ital tulajdonságait, ezért is tanácsos figyelni rá, hogy mindig az ajánlott hőmérsékleten fogyasszuk a bort.)
Az egyik amerikai borblogger, Katie Kelly Bell, a Forbes magazinban ír le egy másik kísérletet. Borászati szakújságírók, tehát nem átlagos borfogyasztók jártak egy kaliforniai kóstoláson, ahol a házigazda két pohár fehér borral várta őket, és kérte, mondják el, melyikről mit gondolnak. Záporoztak is a szakszerű elemzések, mire kiderült, hogy mindkét pohárban ugyanaz volt, csak az egyikben kicsit hidegebb volt a bor. (Ami – tegyük hozzá – alaposan meg tudja változtatni az ital tulajdonságait, ezért is tanácsos figyelni rá, hogy mindig az ajánlott hőmérsékleten fogyasszuk a bort.)
Ennél is “gonoszabb” az a kóstoló, amit 2001-ben egy francia kutató, Frédéric Brochet végzett el Bordeauxban 57 szakértővel. Két pohár bort adott nekik, egy vöröset és egy fehéret, és kérte, hogy írják le szakszerűen, mit is ittak. Az előző példához hasonlóan itt is röpködtek a kifejezések, a vörösre is a jellegzetesen vörösborra használt szakszavakkal, mire kiderült, hogy mindkét pohárban ugyanaz a bor volt, csak az egyiket vörös ételfestékkel megfestették.
Az érdekesség kedvéért még egy ötlet – ha valaki borszakértőket akarna csőbe húzni: háromféle
cabernet sauvignon került öt üvegben húsz vállalkozó szellemű
kóstoló elé, tehát ismétlődött legalább kettő. A címkén
csak árak voltak láthatók, 5 dollártól egészen 90 dollárig. A
borok valódi ára 5 és 45 dollár között volt, de az 5 dollárost
90 dolláros címkével is lehetett kóstolni. És lássunk csodát, érdekes módon a drágább címke mindig kedvezőbb értékelést
kapott. A kísérlet szervezői neurológusok, agykutatók voltak,
ezért a kóstolás egy fMRI berendezés (funkciónális mágneses
rezonanciavizsgáló) segítségével történt. Egy műanyagcsövön
kellett felszippantani a bort, miközben az agy minden reakcióját
rögzítették a kutatók. Így láthatták azt is, hogy a drágább
(vagy drágábbnak hitt) bor fogyasztása mindenkinél ugyanannak az
agyterületnek okozott izgalmat akkor is, ha valójában olcsóbb
bort ivott. Vagyis, tudományosan bizonyítást nyert, hogy nem a bor
valódi összetétele, hanem a tudat - hogy igazából egy drága
bort iszunk – ez okozza az élvezetet...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése