Azt még az „egy millió dolláros
orral” rendelkező borkritikus, Robert Parker is elismeri, hogy az
általa 95-96-97-98-ra értékelt borok között talán csak az tesz
különbséget, hogy épp milyen hangulatban volt, amikor a borokat
kóstolta. Vagyis a borok megítélése szubjektív dolog. De még
mennyire! (De ennyire?)
Egy nyugdíjas amerikai óceánkutató,
Robert Hodgson, aki maga is borászkodik, és hosszú éveken át
benevezte borait különböző kaliforniai borversenyekre,
megelégelte, hogy ugyanaz a bor az egyik évben az egyik versenyen
aranyérmet kap, máskor, máshol meg - semmit. Természettudós
lévén, egy idő óta arra tette fel az életét, hogy a
borbírálatok során tükröződő szubjektumot mutassa ki –
objektíven.
Borbírálat: Challenge International du Vin, Bordeaux (Photo : Puget/Amarante-photogalerie) |
2005-ben kezdte, amikor a Kalifornia
Állami Vásár hivatalos borversenyén kérte meg a szervezőket egy
„különversenyre”. A zsűri számára háromszor is kivitette
ugyanazokat a borokat (ugyanabból a palackból), és elemezte az
eredményt – vajon néhány perc elteltével másképp értékelik-e
a borokat a zsűritagok. Megdöbbentő eredményre jutott. A
szakértőnek tekinthető zsűritagok egyáltalán nem voltak
következetesek az értékelések során, sőt. Kiderült, hogy
hosszú évek átlagában a borbírálók alig 10 százaléka
bizonyult következetesnek, de ugyanazok, akik az egyik évben
kiegyensúlyozott véleményeket fogalmaztak meg, máskor átlagosan
szétszórt teljesítményt mutattak.
Az adatgyűjtés első négy éve után
tanulmányban összegezte az eredményeket a borász-oceanográfus.
Szinte általános volt, hogy egy zsűritag a háromszor kóstolt
bort egyszer igen jó 90 pontosra, másszor átlagos 86-osra, vagy
pedig kiváló 94-esre értékelte a 100-ig terjedő skálán. Azaz:
az volt az átlag, hogy ugyanaz a bor +/- 4 pontos eltéréssel kapta
a pontszámokat. Tíz közül egy olyan zsűritag akadt, aki +/-2
pontos eltéréssel értékelte háromszor ugyanazt a bort.
Borbírálat: Top100wines verseny, Sydney |
Mondhatjuk persze, hogy néhány ponton
nem sok múlik, de ez nem igaz. Ráadásul egy-egy aranyérem
jelentős marketingelőnyt, árbevétel növekedést is eredményezhet
a nyertes borok számára. Robert Hodgson azonban maga is felmenti a
borbírálókat: „Mindegyikük felkészült, különleges képességű
ember, aki jól megítél egy-egy bort. De amikor százat kell
végigkóstolnia, azt nincs ember, aki jól végigcsinálja” -
idézte egy nyilatkozatát a The Guardian.
Az oceanográfus persze nincs egyedül.
Mások is kikezdik a borversenyek eredményeit, illetve igyekeznek
rámutatni, mi minden befolyásolja a szubjektumot egy bor
értékelésében. Egy francia kutató, Frédéric Brochet azt
mutatta ki, hogy a bor címkéje is befolyásolja, hogy egy bort
jónak érzünk-e vagy sem. (Persze nem a címke design-ja – az
legfeljebb a figyelmünket hívja fel egy palackra, hogy őt
válasszuk ki több száz közül egy üzletben...)
Egy kísérlet során ugyanazt az
átlagos bort kétféle palackban, kétféle címkével töltötte ki
57 önkéntes résztvevőnek egy hét eltéréssel: egyszer egy
asztali boros üvegből, másodszor pedig egy grand cru (csúcsbor)
palackjából. Természetesen, ugyanarra a borra szebbeket,
elegánsabb jelzőket mondtak – ahogy azt egy jó borról illik –
amikor a rangos palackból töltötték ki, és fordítva, kicsit
lekezelő fogalmazással illették az asztali boros palackból
kitöltött italt.
Borbírálat, Bordeaux (Photo: Puget/Amarante-photogalerie) |
A borversenyeken, persze, ilyesmi nem
fordul elő, ott ugyanis általános a vakon elvégzett bírálat.
Csak az országot, tájegységet, esetleg a fajtát ismerik a
zsűritagok. Egy-egy „flightban” (bírálatra kivitt 4-5 borban)
összemérhető borok kerülnek a bírálók elé (fehéret soha nem
mérnek össze vörössel, pezsgőt sem rozéval, vagyis almát
almával hasonlítanak össze). Van viszont, amit tudhatnak egy-egy
kategórián belül, és ez az ár. Persze, hogy ilyen kísérleteket
is végeztek már a borbírálók rosszakarói!
A Journal of Wine Economics 2008-ban
tett közzé egy tanulmányt, amelyben Robin Goldstein mutatta ki
azt, hogy az ár kedvező hatást gyakorol a bor megítélésére.
Vagyis a drágább borokról jobb véleményeket lehetett hallani. Az
elemzés 6000 vakteszt összesítése alapján készült, és az
igazsághoz hozzátartozik, hogy annyira vakon kóstoltak, hogy az
árat sem ismerték a bírálók. Viszont szakértők voltak, és
felismerték azokat a jellegzetességeket, amelyek rendszerint
drágítják a borokat – és amint ilyesmivel találkoztak, azonnal
jobb véleményt fogalmaztak meg.
2011-ben a Hertfordshire-i Egyetem
professzora, Richard Wiseman, pszichológus (és egykori bűvész)
578 emberrel kísérletezett. Azt kellett megjelölniük, melyik az a
bor, amelynek az értéke 5 font alatt, vagy 10 font fölött van. A
fehér borokat 53 százalékban, a vörösöket 47 százalékban
tippelték meg helyesen.Vagyis, akár pénzfeldobással is dönthettek volna...
De a korábbi bűvészen is túltett
trükkjével a már említett Frédéric Brochet, aki a Bordeaux-i
Egyetemen 54 borszakértőt tréfált meg a következőképpen:
egy-egy pohár fehér és vörös bort kellett elemezniük – és ők
meg is tették. A fehéret úgy írták le, mint egy fehér bort, és
a vöröset is a vörösöknél használatos szókinccsel. Pedig a
két pohár között egyetlen különbség volt: az íz nélküli
ételfesték, amivel a fehér bort az egyik pohárban vörösre festették!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése