Hirdetés

2014. szeptember 23., kedd

Fogalom – amiről fogalmuk sincs

A francia bor „fogalom” – ezért is furcsa, hogy a néhány hónapja már a francia nemzeti örökség részévé avatott francia borról alig-alig van fogalmuk – épp a franciáknak.

A május végén készített felmérést szeptember elején hozták nyilvánosságra, azóta „csámcsog” rajta a sajtó, de nem tudom a franciáknál jobb eredményt érnének-e el, mondjuk a skótok, ha a whiskyről, vagy a németek és a belgák, ha a sörről kérdeznék őket? (Vagy, ha minket magyarokat a magyar borokról...)

Valaki a három százalékból?
 A ViaVoice nevű közvéleménykutató cég ugyanis azt derítette ki, hogy a franciák 71 százalékának alig van fogalma a franciák nemzeti italáról: a borról. 43 százalék egyenesen azt válaszolta, hogy semmit (!) nem tud róla. 3 százalék sokat, 26 százalék pedig eleget.

A felmérés, amit az egyik francia bormagazin, a Terre de Vins (Borok Földje) megbízásából készült, nem állt meg itt, hanem kategorizálta is azt a közönséget, amelytől a válaszokat kapta. Kiderült, hogy a legtájékozottabb borfogyasztók az úgynevezett „fehér gallérosok” közé, vagyis a jól képzett, diplomás, értelmiségi réteghez tartoznak.

Az adatok azt jelzik, hogy a francia társadalomban továbbra is jelen van egyfajta elitista hozzáállás a borfogyasztáshoz, és az alacsonyabb jövedelemmel rendelkezők körében erős az a meggyőződés, hogy ők az igazán minőségi borokat nem is engedhetik meg maguknak – állapította meg a ViaVoice.

A brit The Guardian a felmérés eredményéről megkérdezte a megrendelő magazin, a Terre de Vins vezetőjét is, aki szerint a magyarázat részben ott keresendő, hogy a borfogyasztás összefonódott egy bonyolult világgal, amelyben a borról beszélni csak egy sajátos bennfentes nyelven szabad, és ebben a világban meg sem mernek szólalni a kívülállók.

„A mi magazinunk azt szeretné megmutatni, hogy a borról beszélni sokkal egyszerűbben is lehet” - fogalmazta meg véleményét Rodolphe Wartel, lapigazgató.

Egyszerűbben is lehet beszélni a borról (Képek: European Commission)
A közvélemény-kutatás érdekessége még, hogy a franciák többsége (51%) azt is támogatná, hogy még mielőtt a kiskorúak elérnék a hivatalosan engedélyezett „alkoholfogyasztó” kort - tehát 18 éves koruk előtt – kapjanak megfelelő ösztönzést a kulturált borfogyasztásra. Enélkül ugyanis a francia fiatalok, amint elérik a 18 éves kort, teljesen védtelenek maradnak a külföldről rohamszerűen terjedő „binge-drinking” (gyors, hirtelen, totális lerészegedés) divatjával szemben.

A bor egészségesebb, kulturáltabb alternatíva, a „civilizáltság jegye” - vallják a felmérés résztvevői, bár bizonyára ők is láttak már bortól lerészegedett embert...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése