Hirdetés

2013. június 12., szerda

Dobozolnak

Ahhoz képest, hogy nem is újdonság, egész nagy szenzáció kezd lenni belőle. A dobozos borból. Nem a 3 literes papírdobozosból, hanem a fémdobozosból. Mint amilyenben a sör, az üdítő és az energiaital is van. Most a franciáknál is piacra dobják. Volt ugyan már belőle egy kevés (a piac mindössze egy százaléka), de jobb fajta bor még nem vette a bátorságot arra, hogy aluminimdobozba bújjék.

A most piacra lépő vállalkozás, a Winestar épp azzal hoz újat, hogy szándéka szerint eredetvédett, minőségi (AOC) francia bort tölt a 187 ml-es bádogdobozba. Egyelőre egyetlen borászat Corbiére-ből adja hozzá a "beltartalmat", de az új cég bizakodik, hogy hamarosan Bordeaux, Bourgone és Cote du Rhone - vagyis a három legnevesebb borvidék sem hiányzik majd a kínálatukból.

Nagyot akar az induló vállalkozás...

A célközönség egyértelműen a fiatalok. Akik eddig is rendszeresen a szájukhoz emelték a fémdobozokat, csak üdítővel, sörrel, energiaitallal. És, ha most kicsit "beleerősítenek", akkor a bort is kipróbálhatják. A jobb borokat, merthogy volt a francia piacon eddig is "canette", ahogy ők mondják, de nem túl jó borokkal.

Az ausztrál borokból egyébként Japánban nagy mennyiségben adnak el "dobozolva", és Németország sem idegenkedik ettől a csomagolástól: 60 millió doboz fogy el belőle évente. (Állítólag a németek - takarékos nemzet lévén - nem szeretnek sokat fizetni az élelmiszerekért, ezért lett nagy sikerük a diszkont élelmiszerboltokban árult olcsó fémdobozos boroknak - bár lehet, hogy ez az egész csak amolyan francia pletyka...)

A Winestar nem remél a németekéhez hasonló mennyiséget az első évben, hiszen másfél millió eurós bevétellel számolnak, ami - ha a 2,5 eurós dobozonkénti árat vesszük - éppen 600 ezer darabot jelent. Egy nem is teljes évben végülis nem rossz indulás.

A cég - ügyesen, a ma divatos érveket felsorakoztatva - igyekszik  hatni a környezetvédelem iránt fogékony fogyasztóra is. Azt mondják, az aluminiumdoboz olcsón, könnyen újrahasznosítható, kisebb a súlya, mint az üvegeké, tehát a szállításakor épp feleannyi energiát használnak el. Ráadásul: ebben a dobozban soha nem lesz dugóízű a bor!

Az előzmény: asztali bor fémdobozban
A csomagolás egyébként az új cég saját fejlesztése. Más ugyanis a belső burkolat, mint a többi ital esetében: ügyelnek arra, hogy a bor nehogy érintkezzen a fémmel. Ettől akár 12 hónapig is eltartható lesz a fémdobozos bor - mondják. És itt kezdődnek az én - személyes - aggályaim, és lehet, hogy nem is vagyok egyedül.

Az eredetvédett, AOC-besorolású borokat épp az különbözteti meg szerényebb minőségű társaitól, hogy érdemes őket eltartani, mert palackban érlelve még fejlődik a bor. Három, öt, vagy a legjobbak akár 15-20 év múlva teljesednek ki. A fémdobozba zárt borra semmi nem hat. Maximum, ha rázzák. De az nem nagyon javít rajta. Nem oxidálódik szépen lassan, ahogy a parafadugón át a palackban tartott bor minimális mértékű levegőt kap az évek során. Vagyis a minőségi bor ilyesfajta, fémdobozos csomagolásának nem sok értelmét látom. Arra jó az egész, hogy egy fokkal jobb bor jusson el vele a célközönséghez, azokhoz, akik eddig mást ittak a hasonló dobozokból. 

Hátha jobban megszeretik a bort, és képesek lesznek "ad abszurdum" palackból és pohárból is fogyasztani.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése