Ahhoz képest, hogy nem is újdonság, egész nagy szenzáció
kezd lenni belőle. A dobozos borból. Nem a 3 literes papírdobozosból, hanem a
fémdobozosból. Mint amilyenben a sör, az üdítő és az energiaital is van. Most a franciáknál is piacra dobják. Volt ugyan már belőle egy kevés (a piac mindössze
egy százaléka), de jobb fajta bor még nem vette a bátorságot arra, hogy
aluminimdobozba bújjék.
A most piacra lépő vállalkozás, a Winestar épp azzal
hoz újat, hogy szándéka szerint eredetvédett, minőségi (AOC) francia bort tölt
a 187 ml-es bádogdobozba. Egyelőre egyetlen borászat Corbiére-ből adja hozzá a
"beltartalmat", de az új cég bizakodik, hogy hamarosan Bordeaux,
Bourgone és Cote du Rhone - vagyis a három legnevesebb borvidék sem hiányzik
majd a kínálatukból.
![]() |
Nagyot akar az induló vállalkozás... |
A célközönség egyértelműen a fiatalok. Akik eddig is
rendszeresen a szájukhoz emelték a fémdobozokat, csak üdítővel, sörrel,
energiaitallal. És, ha most kicsit "beleerősítenek", akkor a bort is
kipróbálhatják. A jobb borokat, merthogy volt a francia piacon eddig is
"canette", ahogy ők mondják, de nem túl jó borokkal.
Az ausztrál borokból egyébként Japánban nagy
mennyiségben adnak el "dobozolva", és Németország sem idegenkedik
ettől a csomagolástól: 60 millió doboz fogy el belőle évente. (Állítólag a
németek - takarékos nemzet lévén - nem szeretnek sokat fizetni az
élelmiszerekért, ezért lett nagy sikerük a diszkont élelmiszerboltokban árult
olcsó fémdobozos boroknak - bár lehet, hogy ez az egész csak amolyan francia
pletyka...)
A Winestar nem remél a németekéhez hasonló mennyiséget az
első évben, hiszen másfél millió eurós bevétellel számolnak, ami - ha a 2,5
eurós dobozonkénti árat vesszük - éppen 600 ezer darabot jelent. Egy nem is
teljes évben végülis nem rossz indulás.
A cég - ügyesen, a ma divatos érveket felsorakoztatva - igyekszik hatni a környezetvédelem iránt fogékony
fogyasztóra is. Azt mondják, az aluminiumdoboz olcsón, könnyen
újrahasznosítható, kisebb a súlya, mint az üvegeké, tehát a szállításakor épp
feleannyi energiát használnak el. Ráadásul: ebben a dobozban soha nem lesz
dugóízű a bor!
![]() |
Az előzmény: asztali bor fémdobozban |
A csomagolás egyébként az új cég saját fejlesztése. Más
ugyanis a belső burkolat, mint a többi ital esetében: ügyelnek arra, hogy a bor
nehogy érintkezzen a fémmel. Ettől akár 12 hónapig is eltartható lesz a
fémdobozos bor - mondják. És itt kezdődnek az én - személyes - aggályaim, és
lehet, hogy nem is vagyok egyedül.
Az eredetvédett, AOC-besorolású borokat épp az különbözteti
meg szerényebb minőségű társaitól, hogy érdemes őket eltartani, mert palackban
érlelve még fejlődik a bor. Három, öt, vagy a legjobbak akár 15-20 év múlva
teljesednek ki. A fémdobozba zárt borra semmi nem hat. Maximum, ha rázzák. De
az nem nagyon javít rajta. Nem oxidálódik szépen lassan, ahogy a parafadugón át
a palackban tartott bor minimális mértékű levegőt kap az évek során. Vagyis a
minőségi bor ilyesfajta, fémdobozos csomagolásának nem sok értelmét látom. Arra
jó az egész, hogy egy fokkal jobb bor jusson el vele a célközönséghez, azokhoz,
akik eddig mást ittak a hasonló dobozokból.
Hátha jobban megszeretik a bort, és képesek lesznek "ad
abszurdum" palackból és pohárból is fogyasztani.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése