Nem volt elég, hogy az eladások rohamos csökkenése miatt 2012
rosszul végződött, az új év is rosszul kezdődött a francia pezsgő hívei
számára. Nem kisebb intézménnyel kerültek összetűzésbe, mint a washingtoni Fehér
Házzal. Igaz, nem a franciák tehetnek róla!
Az amerikaiak elkövették azt a „botorságot”, hogy Obama
elnök második ciklusának hivatalos beiktatási vacsoráján nem francia pezsgőt
szolgálnak fel. De nem ezzel van a baj. A nagyobb gond az, hogy a kaliforniai
pezsgőt, amit a desszert, az almáspite mellé kínálnak, „champagne”-ként írták
az étlapra, ami – a legtöbb országban, amely erről megállapodott
Franciaországgal – szigorúan tilos.
A 2006-ban aláírt francia-amerikai névhasználati egyezmény
egyébként nem visszamenőleges hatályú, tehát a régebbi palackozású amerikai
pezsgőkön szerepelhet még a „champagne” kifejezés, vagyis nem kell újracímkézni
a régi palackokat. Az elnöki beiktatáson kínált „KORBEL Natural” Russian River
Valley Champagne is korábbi palackozás, tehát a címkével nincs is gond. A franciák attól borultak ki – és ennek a Champagne Bureau (a rangos
pezsgőkészítők washingtoni képviselete) hangot is adott –, hogy a vacsorára
kinyomtatott étlapon másképp kellett volna írni az ital nevét.
![]() |
Méthode Champenoise - az "amerikai" helyesírás is bírálható |
A menüsorban ugyanis ez olvasható: Korbel Natural, Special Inaugural Cuvée Champagne, California. Nos,
a két utolsó szó sorrendje háborította
fel a franciákat. Helyesen csak „California Champagne” lehetett volna. Az
amerikaiak ugyanis a megállapodásban másoknál kedvezőbb pozíciót tudtak
kiharcolni maguknak azzal, hogy végülis használhatják a „champagne” szót, de
csak a készítés helyével együtt „California Champagne”, vagy „New York
Champagne” kifejezésként. De ezt a „könnyített” feltételt sem tartották be.
A hiba persze nem helyrehozhatatlan. A beiktatási menüt
egyelőre ugyanis csak a sajtóban tették közzé. A francia tiltakozás nyomán a
beiktatási vacsora kongresszusi szervezői sietve közölték is, hogy a
kinyomtatott hivatalos menükártyán pontosítják majd a pezsgő nevét. Vagyis az
egész közjáték nem egyéb, mint „vihar egy kanál pezsgőben.” De azt mindenképpen jelzi, hogy a márkanevek, a földrajzi jelzések használata kényes kérdés. Gondoljuk csak el, hogy mi mennyire érzékenyek vagyunk a tokajira!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése